Mockingjay

Vilka otroligt bra böcker Suzanne Collins har skrivit. Filmerna är dessutom minst lika bra! Ikväll såg jag och Elin första delen av Mockingjay och jag kan inte annat än att rekommendera den.
 
Jag har alltid tyckt om den här typen av böcker/filmer, de som är lite mer åt fantasy-hållet. Deckare är ändå uppbyggda på samma sätt. I början sker ett mord. I bästa fall två. Sedan är det en enda lång utredning tills bokens slut då mördaren till slut avslöjas. Jag föredrar något som är mer oförutsägbart, fantasifullt och äventyrligt. Något som får mig att tänka till. Precis som Hunger Games.
 
Det fina med just den här serien är att den ligger så nära verkligheten. Den utspelar sig i framtiden och skildrar orättvisan mellan människor. I ett av områdena lever människorna i lyx medan i resten av dem har de knappt mat för dagen och tvingas jobba för lyxlirarna för att överleva. Även om serien är kryddad med lite extra inslag för att få till en intresseväckande story speglar det ju verkligheten idag.
 
Tänk vad bra vi har det! Vi har tak över huvudet, mat och vatten, elektricitet och mycket mycket mer! Sen finns det en del av jordens befolkning som lever ett liv på gatan, de som tar droger för att slippa känna hungern och de som fryser ihjäl på grund av att de inte äger tillräckligt med kläder. 
 
Men vad gör vi? Vi renoverar våra fina hus för att få dem ännu finare än vad de är, vi äter mat i så stor mängd att vi lider av övervikt och sen köper vi dessutom fler uppsättningar av kläder än vad vi överhuvudtaget använder. Kanske kan detta vara ett beteende världen borde ändra på?
 
Bilder från Google...
 
Tankar | |
Upp